środa, 23 stycznia 2013

Klasa isofixa, słyszał pan o tym?

Pewnie nie, klienci pierwsze słyszą, sprzedawcy na ogół nie wiedzą o co chodzi. Nawet rozmowa z miłym panem w  ASO różnych marek na ogół wygląda w ten sposób:
- Witam, chciałbym się dowiedzieć jaka jest klasa isofixa w fokusie z 2008.
- Tak, tak, jest isofix.
- Tak, tak, wiem że jest ale interesuje mnie jego klasa, czy wielkość, jak Panu wygodniej. 
- Aha, aha. No to normalny jest.
- Ale normalny A, normalny B, czy może normalny C?
- Nooo, normalny po porostu.
- Super, to już wszystko wiem. Dziękuję, miłego dnia.
- Proszę bardzo, również miłego dnia życzę i polecam się na przyszłość.

I dalej nie wiem. Po co mi to? Żeby wiedzieć czy w danym aucie mogę zamontować na isofixie fotelik z grupy 9-18 tyłem do kierunku jazdy. Po co wam to? Z tej samej przyczyny. Wielu sprzedawców nie ma pojęcia że coś takiego istnieje, więc jest duże ryzyko że przy zakupie fotela sprzedawca nie zapyta was o to, a już na pewno nie sprawdzi. Na szczęście możecie zrobić to sami. 

Fotele z grupy 9-18 montowane przodem do kierunku jazdy wymagają klasy B, fotele RWF potrzebują klasy C. Klasa B nie jest problemem, bo jest ona w zasadzie w każdym aucie. Z klasą C jest nie do końca tak kolorowo i zdarza się, że fotela RWF w waszym samochodzie za pomocą isofixa zamontować nie można. Przed zakupem warto zatem zajrzeć do instrukcji obsługi waszego dyliżansu i otworzyć rozdział "foteliki samochodowe", tudzież inne "bezpieczeństwo". Powinniście znaleźć taką tabelkę:



Jeżeli w kategorii 9-18 widnieje U, to znaczy że jeśli producent fotelika zgodził się na używanie go w danym aucie, to producent auta też nie widzi problemu. Wtedy patrzymy do car listy danego fotela (czyli listy aut zaaprobowanych przez producenta fotelika) i gotowe. Zastrzeżenie: to, że producent jeden i drugi się zgodził nie oznacza jeszcze, że taki fotelik będzie na pewno zamontowany idealnie i super bezpiecznie. To znaczy, że obaj dopuszczają taką możliwość. Jak dany fotel będzie zamontowany w aucie musicie sprawdzić na żywo. Jeśli zobaczymy w tabelce literkę B lub B1, to niestety ale montaż fotela RWF mocno odradzam. Jeżeli będzie literka C to ok, można z danym fotelem próbować.

12 komentarzy:

  1. Niby proste a jednak przyprawia o zawrót głowy. Jak jest B to nie montować, jak jest C to hajda. A jak jest U to fotelik RWF można montować, tylko lepiej sprawdzić czy będzie pasował?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klasa isofixa (A, B, C czy U) nie ma żadnego związku z tym, czy fotelik będzie pasował do auta i jego kanapy. Mówi jedynie czy można montować dany fotel na isofixie, ale nic nie mówi o tym czy będzie pasował czy nie.

      Usuń
  2. Witam
    Zamierzam kupić besafe izi combi x3 Wiem że są dostępne opcje z i bez izo. Sprawdziłam instrukcję i w punkcie dozwolone warianty montowania fotelików dziecięcych isofix znajduje się zgoda czyli IL i IUF tylko dla rozmiarów E, B i B1. Zatem kupować fotelik bez iso, dobrze to rozumiem? Naturalnie inną kwestią jest pasowanie a to już trudny temat bo ciężko znaleźć sklep z takimi fotelikami aby móc go przymierzyć do kanapy. Wprawdzie na car list na stronie be safe mój Opel Corsa się znajduje no ale przymierzyć trzeba. A może Pan ma jakieś doświadczenia z tym autem?

    A i gratuluje bloga, bardzo mi pomógł

    OdpowiedzUsuń
  3. Po przeczytaniu powyższego wpisu, napisałam maila do Skody z zapytaniem o klasę isofixu zamontowanego w moim samochodzie. I odpowiedzieli : "Klasa ISOFIX dot. konkretnego fotelika dziecięcego, a nie samochodu, czy uchwytów ISOFIX znajdujących się w samochodzie. Samochody Skoda Auto przystosowane są do montażu fotelików ISOFIX w grupie wagowej od 0 do 18 kg. Zatem, jeśli omawiany samochód jest wyposażony w uchwyty/zaczepy ISOFIX, połączone integralnie/trwale z nadwoziem samochodu, to tym samym oznacza, że można doń montować foteliki ISOFIX (...)"

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie w samochodzie jest wyraźnie napisane w instrukcji że faktycznie możliwy jest montaż fotelików do 18 kg ale tylko przodem. A ja kupuję fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy. Montaż iso dozwolony jest tylko dla klas E i B. Możesz napisać na stronie FB. Tam też poruszałam ten temat

    OdpowiedzUsuń
  5. ja nie o klasie isofixa, tylko o samym blogu. Siedze od soboty, przeczytalam od deski, do deski i ciagle jakies perelki wynajduje, o ktorych nie wiedzialam. O niebiosa jaka ja ignorantka bylam

    OdpowiedzUsuń
  6. W instrukcji mojego auta nie ma nic o klasie Isofix, sprawdziłam wszędzie. Gdzie jeszcze mogę tego szukać?

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś mi się wydaje że, Pan coś namięszałeś ... powyższa tabelka (zdaje się, że fordowska) nie ma nic wspólnego z ISOFIX'em a raczej z ogólnymi wytycznymi montowania fotelików na siedzeniach. Może w przypadku Forda, warto przewrócić stronę. Na następnej może być (Fiesta z 2013r ma) właśnie tabelka mówiąca bezpośrednio o ISOFIXie. I tam właśnie podaje się literki B, B1 czy E (tudzież inne).
    Co jednak z takim fotelikiem jak Romer Dualfix? Czy dla grupy I (9-18) jest to formalnie fotelik RWF czy FWF? Dodam, że fizycznie w tejże Fieścinie fotelik da się zamontować, pomimo, że w instrukcji mowa jest tylko o fotelach ISOFIX B, B1 i E.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poprawione, zgadza się, nie to zdjęcie wkleiłem. Dzięki! Zamontować się da, tyle skąd pewność, że isofix wytrzyma? Na dualfixie jest B1/D czyli mały fotelik tyłem/przodem. Zapytałem mądrych ze Szwecji o te klasy bo sam miewam wątpliwości w tej kwestii, jak mi odpiszą będzie osobny post na ten temat. Pozdr!

      Usuń
    2. Witam. I jak, Szwedzi odpisali? Naciskam, bo po tygodniach przekopywania internetu nadal nie wiem o co w tym chodzi. Nawet Britax-Romer sie gubi - taki DualFix wyskakuje na ich stronie jako kompatybilny z naszymi samochodami, pojawia się na liście kompatybilnych samochodów w których firma przeprowadziła montaż z powodzeniem ale ... korespondencja z niemieckim Romerem jest dość dwuznaczna. Najpierw pani Gruenvogel pisze mi że firma przeprowadza właśnie próbny montaż w konkretnym samochodzie. Po jego pozytywnym wyniku samochód jest umieszczany na car liście udostępnionej na stronie Britax-Romer do każdego fotelika. W kolejnym mailu pani Grunvogel pisze, że : "Following a new series of installation trials, we made new trial installations in a Ford Fiesta, too.

      As a result we have to inform you that Ford Fiesta is no longer approved to have child seat model Roemer/Britax DUALFIX installed in it. Limitations in the use of isofix child seats, indicated in the handbook of the producer of the car, company FORD, is requiring this."

      czyli kupa, FIesta odpada z montażu jakiegokolwiek fotela RWF na Isofix.

      Usuń
    3. No i ja mam duży problem. W naszej instrukcji samochodu (Honda Accord Tourer 2007) nie ma mowy o ISOFIX tylko o dolnych zaczepach i zaczepach w bagażniku, nie ma również tabelki z klasą.zależy nam na Isofixie i mamy problem co wybrać. Bardzo proszę o pomoc.

      Usuń
    4. Powtórzę po innych: najlepiej przejrzeć listę samochodów na stronie producenta (np.: http://www.recaro-polska.pl/images/stories/produkty/typenliste_recaro.pdf albo http://www.besafe.com/en/downloads/user-manuals-and-car-lists/car-lists/besafe-izi-combi-isofix-car-list). Tam wszystko staje się jasne. Chociaż czasami potrafi zaskoczyć np. gwiazdka przy Renault Scenicu - bo ma pod podłogą schowek, a to staje się jeszcze jednym elementem układanki :)

      Usuń